Ik kan het zelf wel

Dat is wat ik vaak hoor, als ik vertel dat ik tekstredacteur en tekstschrijver ben. Dat geloof ik dan ook wel, het is echt niet zo ingewikkeld om een tekst in elkaar te flansen of – iets professioneler – er zelf even goed voor te gaan zitten en iets moois te schrijven. Er zijn heel veel mensen die leuk kunnen schrijven en van het geheel goed leesbare tekst weten te maken. Toch vraagt content tegenwoordig meestal meer dan dat. Behalve dat het vanzelfsprekend foutloos en grammaticaal juist moet zijn, is de schrijfstijl ook van groot belang.

Content schrijven

Wanneer je content nodig hebt voor je website, brochure, magazine, rapport, mailing, e-book of bijvoorbeeld een persbericht, dan wil je dat het aan alle voorwaarden voldoet om succesvol en onderscheidend te zijn. De inhoud is commercieel genoeg en spreekt de doelgroep aan; is niet te lang en heeft de juiste toon; alle informatie is op een consistente wijze verwerkt. Dat klinkt allemaal heel logisch. Maar: kun je en wil je dat zelf?

Redactie ontzorgt

Je schrijft de tekst, worstelt met de zinsconstructie of de woordkeus en ondertussen gaat de telefoon, realiseer je dat er ook nog een offerte de deur uit moet, zie je dat er een klant binnenkomt. Weg schrijfflow … Herken je dit? Of heb je tekst geschreven en online geplaatst en zie je de volgende dag dat er een foutje in zit? Ben je vergeten iets belangrijks te vermelden? Dat is niet alleen frustrerend, maar het kost ook tijd. Tijd die je eigenlijk niet had. Kortom: het vergt energie om een goede tekst te schrijven.

Redactie schrijft en redigeert

Zou het niet fijn zijn als je dat kunt uitbesteden? Dan worden jouw teksten professioneel en doelgroepgericht geschreven. In een grondige briefing worden de wensen en doelen besproken, maken we een plan en gaan we aan de slag. Soms komen we aan input door middel van een interview.

Het kan zijn dat we de gehele tekst schrijven, maar ook dat we alleen de eindredactie doen van de door jou geschreven content. We redigeren en controleren op leesbaarheid, woordgebruik, stijl-, taalfouten en einddoel. Sommige teksten zijn al prima, maar kan de inhoud net iets commerciëler of zakelijker, of juist luchtiger. Het kan ook zijn dat de bestaande tekst van je brochure, website of mailing verouderd is. Dan herschrijven we de tekst naar de gewenste stijl.

Welke teksten besteed je uit?

Veel bedrijven onderschatten het belang van goede content op hun website of van persberichten, rapporten of nieuwsbrieven. Ook voor de freelancer is goede tekst heel belangrijk: de content van blogs, social media en webteksten zijn je visitekaartje. Ben je auteur? Laat dan je manuscript en drukproef uitgebreid professioneel redigeren.

Ik vind het een uitdaging om uit elke tekst te halen wat erin zit. Een tekst moet pakken, opvallen en vooral aansluiten bij de doelgroep.

TIP

Schrijf je zelf je teksten? Trek daar dan voldoende tijd voor uit en slaap er na het schrijven een nachtje over. De volgende dag lees je objectiever en haal je er foutjes uit die je eerder niet zag en valt je op wat er eventueel nog aan ontbreekt.

Wil je meer weten? Bel of mail mij, dan bespreken we de mogelijkheden.