Het huis van de schilder…
Toen ik bijna twee jaar geleden begon met Stoer Tekst & Creatie, had ik een plan. Hiermee bedoel ik niet het businessplan, waarin de doelen en financiën werden vastgesteld, maar de idealen en wensen over hoe mijn werk en mijn werkdagen er uit zouden zien. Ik had leuke ideeën over een logo en visitekaartje. Ik zou zelf een website maken, want dat is heel eenvoudig in een uurtje met WordPress te doen. Ik wilde elke maand een blog schrijven en wekelijks iets te melden hebben op social media. Oja, ik zou ook nog workshops en trainingen volgen om bij te blijven en mezelf te verbeteren.
Ging het ook daadwerkelijk zo? Nee! Ik worstelde met details en uitvoering. Dat leidde tot uitstel. Maar – voor wie mij langer kent dan vandaag – niet tot afstel. Het moest wél anders; een bedrijf moet ook durven investeren. Erkennen dat je een bedrijf hebt en dat dat geld kost en pas daarna ook geld oplevert. Uitbesteden wat je niet zelf kan doen!
Samen met een vormgever kwam er een logo en een visitekaartje, waar ik nog steeds blij mee ben. De website werd ook door haar ontworpen en een websitebouwer heeft mijn site gebouwd en zorgt dat deze up-to-date blijft. Ook blij mee! Dat gaf een goed gevoel, want daardoor kon ik mij concentreren op opdrachten en de inhoud. Bleef nog de kwestie van online zichtbaarheid en social media over… Feedback en hulp van een ondernemerscoach heeft ook daar inzicht en overzicht gegeven. Een workshop of training heb ik mezelf ook beloofd (lees: heel veel zin in). De eerste online cursus is inmiddels afgerond. Ook heb ik me aangesloten bij netwerken en ontmoet ik collega-ondernemers.
Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Daar kun je mee verder. Ik klaag zeer zeker niet: de afgelopen twee jaar heb ik ontzettend veel leuke, verschillende, grote, kleine en opdrachten afgerond. Sommige lopen al vanaf het begin en zijn ‘vaste klant’. Er komen opdrachten binnen via LinkedIn, via mijn – kennelijk toch wel uitgebreide – netwerk, via bekenden of soms uit een onverwachte hoek. Manuscripten, redactie van content en het schrijven van blogs voor opdrachtgevers; ik heb nog nooit zo veel afwisselend werk gehad en tegelijkertijd ook over zo veel onderwerpen iets geleerd en gelezen.
Zei ik nou iets over blogs? Ja, dat klopt. Maar waar zijn jouw eigen blogs dan, als je dat zo leuk vindt? Het is toch juist een mooi visitekaartje als je ook wat meer eigen blogs schrijft, voor je eigen website? Ik hoor het je denken! Precies, daar kan ik niks tegenin brengen. De smoes ‘ik ben te druk’, die accepteert mijn coach echt niet. Ze heeft me geleerd dat ik moet plannen, niet alleen mijn opdrachten en de boekhouding, maar dus ook mijn blogs en online zichtbaarheid. En als zelfs mijn webbouwer me vraagt waar m’n blog (‘nieuwe content is belangrijk!’) blijft… Hoog tijd dus!
Voor mijn opdrachtgevers weet ik dat prima te organiseren en in te plannen. Dat voelt als werk, dus dat pak ik op. Het is ook leuk, al was het maar vanwege de onderwerpen en het proces van het schrijven. Meestal krijg ik een thema en wat informatie, dus ga ik aan de slag.
Wil jij ook bloggen en herken je dit? Of vind je schrijven niet makkelijk en zelfs niet leuk?
Dan wacht ik even met mijn volgende blog en kan ik het voor je doen. Dan plan ik namelijk tijd voor je in, in mijn agenda!