Bekijk het eens van de andere kant
Deze week zit ik voor het eerst op mijn nieuwe werkplek, met een fonkelnieuw bureau en net gedroogde verf op de muren! Heerlijk, ik heb zin om gelijk aan de slag te gaan. Mijn computer start snel op; het internet werkt en de koffie is binnen handbereik. Mijn agenda zegt me dat ik genoeg te doen heb: een manuscript redigeren, een artikel voor een marketingbureau afronden, de tekst schrijven voor een nieuwe website en een blog voor een nieuwe klant.
Toch lukt het me niet gelijk om op te starten. Ik ben afgeleid door de omgeving. Het voelt nog wat vreemd en tegelijkertijd ben ik nieuwsgierig naar alles om mij heen: ik zie van hieruit bomen, onze tuin met daarachter een groenstrook waar de sneeuwklokjes net boven het gras uit komen en een huis in aanbouw achter ons. Heel wat anders dan de drukke straat met parkeerplaatsen voor de deur, de afbladderende kozijnen en het kleine achtertuintje waar het onkruid hoog stond en het er troosteloos uitzag.
Hoe komt het dan dat mijn toetsenbord nog niet het vertrouwde getik produceert en mijn muis stil ernaast ligt? De tekst waar ik vorige week mee begonnen was, loopt nu niet lekker. Net alsof ik het anders bekijk. Kennelijk is een andere werkplek net zoals het van een andere kant bekijken. Zo werkt het met content ook.
Stel: je neemt een opdracht aan voor het schrijven van een nieuwsbrief, de klant vertelt wat de bedoeling is, wat hij (of zij) vertellen wil en wat er zo goed is aan zijn product of dienst. Er komt een briefing met ‘zware kost’ vol ideale punten en must haves. Maar is dat wat de klant wil lezen? Meestal begin ik met vragen stellen en ‘de mogelijk geïnteresseerde klant’ uithangen. Waarom zou de klant dit lezen en waarnaar is hij (of zij) op zoek? Wat is zijn probleem en wat zou voor hem de oplossing zijn? Vertel dus wat de ander wil weten.
Minstens zo belangrijk is vertrouwen en onderscheidend vermogen: waarom zou de klant voor jou en jouw product of dienst kiezen? Wie zegt dat het echt zo goed is en lost het zijn probleem (wens of noodzaak) op? Dat noem je ‘Show don’t tell’. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Vandaag is het schitterend warm weer!” Maar wie bepaalt dat? Misschien houdt de lezer niet van hitte, baalt hij dat zijn planten uitdrogen in de tuin en is hij liefhebber van de herfst met zijn gure wind en mooie kleuren.
Je kunt ook beschrijven hoe het is, zónder een mening of oordeel op te dringen: “Vandaag schijnt de zon, het is zo’n 25 graden, het is windstil en de lucht is nagenoeg wolkenloos.” Nu laat je het aan de lezer om er iets van te vinden, terwijl je genoeg informatie geeft en iedereen eruit kan halen wat hij nodig heeft.
Daarmee bereik je het beoogde effect van de tekst. Schrijf dus eens vanuit een ander oogpunt. De lezer is het perspectief, zodat hij actief en met eigen beoordeling kan kiezen of het bij hem past en of het hem aanspreekt.
Ik kijk nog eens uit het raam en geniet van het uitzicht. Een ander uitzicht, maar wel hetzelfde werk. Ik kan weer verder, ook hier op deze mooie nieuwe werkplek. Gewoon door eens door een ander raam te kijken zie je het soms heel anders.
Ik wil ook jou graag helpen om content voor websites, marketing, nieuwsbrief of social media aantrekkelijker te maken voor de lezer. Uiteindelijk is dat ook het doel. Zelf geloof je al in jouw product of dienst. Nu de ander nog …